måndag 9 januari 2012

Moussaka–LCHF

Denna rätt var guda god!! Gick hem hos barnen också =)

IMAG0342

 

Ca 4 portioner
2 auberginer
½-1 tsk salt
2 gula lökar (jag hade 1)
2 vitlöksklyftor
400gr köttfärs el. kycklingfärs.
4 msk smör
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
svartpeppar
örtsalt

Sås:
2 dl grädde
2 dl créme fraiché
2 äggulor
2 dl riven ost
2 tsk kanel
2 dl riven gräddost till gratinering

*Sätt ugnen på 175 grader. Skiva auberginen. Salta skivorna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Under tiden skalar och hackar du lök och vitlök som du steker  i smör på medellåg värme. Löken ska bli mjuk men inte få färg. Lägg färsen i pannan med löken och öka värmen. Stek tills färsen fått fin färg. Häll på de krossade tomaterna och grädden och låt koka ihop i 10-15 minuter. Smaka av med örtsalt och svartpeppar.
*Gör i ordning såsen: Blanda grädde, créme fraiche, äggulor, ost och kanel i en kastrull och värm tills osten har smält.
*Varva köttfärs, ostsås och auberginskivor i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager gräddost. Gratinera 40-45 minuter mitt i ugnen eller tills osten fått fin färg.

Källa: http://www.annahallen.se/


Smaklig måltid!

1 kommentar:

Alva sa...

Gott det där såg ut då!
Och nu är det ju en ny vecka i rivstarten, bara att ta nya tag! Det här klarar vi!

Ang att göra om din blogg så visst skulle jag väl kunna det, men jag är verkligen inte duktig på det! Min design är väldigt basic! :)